top of page

הסכנות בשימוש בריחות מלאכותיים

נתחיל דווקא ביתרונות של הריחות המלאכותיים: הם חזקים, זולים, לא מתנדפים בקלות – שורדים לאורך זמן ומגוונים יותר בגלל שהם נוצרים במעבדה, ניתן ליצר באופן מלאכותי כל ריח שהוא, גם ריחות שאינם קיימים בטבע.

כל כך התרגלנו לצרוך אותם, שלעיתים מתקשים לקבל כל חלופה טבעית או מוצרים ללא ריח. 4000 כימיקלים שונים נמצאים כרגע בשימוש בתעשיית הריח. הריחות המלאכותיים נמצאים בכל מקום: חומרי ניקוי, מוצרי קוסמטיקה, מוצרי הגיינה, בשמים, מטהרי אוויר ועוד ואפילו מתקשרים אצלנו עם תחושה של ניקיון, שלמעשה הם לא הגורם במוצר האחראי על הניקיון . למעשה הריח המלאכותי אינו משפר במאום את ביצועיו של שום מוצר.

הריח הסינטטי הוא אחד הגורמים המשמעותיים בהחלטה שלנו אם לרכוש מוצר מסוים, כך שהיצרנים רוצים מאד שנחשוב שהם בטוחים בשימוש.

להלן כמה נתונים שאולי יעמידו את בחירתכם בריח המלאכותי בספק:

ריחות מלאכותיים חושפים אותנו לסיכונים בריאותיים כגון: הפרעות הורמונאליות, סרטן, אלרגיות, טריגר לאסתמה, פוריות ועוד

הריחות הסינטטיים יכולים לחדור דרך העור, אל מערכת הדם ואל האברים הפנימיים וגם אל חלב האם ולהצטבר שם.

יצרני הריחות המלאכותיים לא מחויבים לרשום את מרכיבי הריח שיכולים להגיע למאות מרכיבי ריח שונים בתמצית ריח אחת , הם זכאים לשמור זאת כסוד מקצועי, על חשבון הבריאות שלנו . מרכיבי הריח השונים יכולים להיות גם מן החי כמו במקרה של המאסק המקורי.

המילים : fragrance, perfume, ריח, תמצית ריח ועוד... מתארות את אותו דבר בדיוק - ריח סינטטי שיוצר במעבדה . המילים היחידות שיכולות לתאר ריח טבעי הן – שמן אתרי, או באנגלית essential oil לכן קל ביותר לבדוק האם מוצר מכיל ריח טבעי או מלאכותי . במידה ויש ריח למוצר, אבל ברשימת המרכיבים לא מופיע שום מידע על הריח (תתפלאו יש דברים כאלו) ברמת סבירות גבוהה מאד שלא מדובר בריח טבעי, שמן אתרי עולה יקר מאד ולכן יצרני הקוסמטיקה הטבעית גאים מאד שמשתמשים בו ותמיד יציינו זאת על האריזה ו/או ברשימת המרכיבים באינטרנט . במידה ולא מופיעה רשימת מרכיבים בכלל – פשוט להמנע מלרכוש.

המונחים "ריח טבעי" או "ריח ממקור טבעי" יכולים להצביע על ריחות רעילים באותה מידה . כל ריח שהוא לא שמן אתרי, הוא מסונטז במעבדה.

תעשיית הריחות המלאכותיים קובעת לעצמה את החוקים ולכן לא מחויבת לעשות בדיקת בטיחות, לפני שזה מגיע אלינו הצרכנים (במקרים רבים עדיף, כי הבדיקות לצערנו, הם ניסויים אכזריים בבעלי חיים)

ישנם צמחים שלא ניתן להפיק מהם שמן אתרי, בכלל זה כמעט כל הפירות (למעט הדרים) לכן ריחות כמו מלון, קוקוס, פסיפלורה וכד... הם בטוח מלאכותיים . גם וניל לא ניתן למצות ממנו את השמן האתרי, ולכן אין דבר כזה באמת שמן אתרי וניל, יש תמצית וניל שמשתמשים בה באפיה, התמצית האמיתית היא טבעית ומכילה אלכוהול ווניל בלבד, אבל לא ניתן להשתמש בתמצית הזאת ברוב מוצרי הקוסמטיקה הטבעיים, כי הריח הוא חלש מדי ונדיף מדי .במידה ויש נוכחות משמעותית של ריח וניל במוצר קוסמטי, בוודאות לא מדובר בריח טבעי.

ישנם שמנים אתרים נדיפים מאד שנוכחותם בסבון באופן משמעותי אינה אפשרית. בכלל זה כל ההדרים, אם לסבון יש ריח תפוז או לימון חזק ולא מרומז, הריח הוא בטוח מלאכותי.

ישנם צמחים שלמצות מהם את השמן האתרי זה תהליך מאד מסובך ויקר, סבונים צורכים כמויות ענקיות של שמן אתרי ולכן לא ניתן להשתמש בהם . בקטגוריה זו נכללים: סנדלווד, יסמין, ורד, יערת הדבש, לילי (שושנת העמקים), נרולי, לוטוס – כל אלו ועוד מני שמנים אתרים אקזוטיים, אינם אפשריים לשימוש בסבונים, מפאת מחירם היקר.


לסיכום: בוודאות יש צורך בחקיקה, ביותר מחקר ושקיפות . על מנת להביא לידעתנו את כל הסכנות הטמונות בחשיפה לריחות מלאכותיים. ואת המקורות שלהם שבהחלט יכולים להיות גם מהחי, תוצרי לוואי של נפט ועוד...

נכון השמנים האתרים יקרים באופן משמעותי מהריחות המלאכותיים, לכן במידה והבעיה היא תקציבית עדיף להשתמש או להכין מוצרים נטולי ריח.

השמנים האתרים, כאשר משתמשים בהם נכון, לא רק שאינם מזיקים, אלא יש להם גם תועלות בריאותיות ומרוממים את הרוח .


bottom of page