top of page

למה לבחור בסבונים טבעיים בעבודת יד ?


איזו עוגה יותר טעימה כזו שנרכשה בסופר מרקט או שהוכנה בתשומת לב ואהבה בבית ?

התשובה במקרה זה ברורה לרוב האנשים היות וזה עובר את חוש הטעם שלנו. אבל מה עם מוצרי קוסמטיקה? העור הוא האיבר הגדול ביותר בגופינו ולא נרצה להאכיל אותו בחומרים שאינם באמת אוכל "מה שסבתא שלי לא מבינה זה לא אוכל" נכון גם לחומרים בקוסמטיקה. דרך העור רעלים יכולים להגיע גם לאיברים פנימיים ולשבש מערכות בגוף .

אז מה באמת היתרון של סבונים טבעיים המיוצרים במנות קטנות בעבודת יד אל מול סבונים המיוצרים בכמויות במפעלים :

ראשית, לתשומת לבכם, לא כל מוצרי הקוסמטיקה המיוצרים בעבודת יד הם באמת מאה אחוז טבעיים, יותר ויותר יוצרי קוסמטיקה בעבודת יד מעדיפים להתחנף לטעם הקהל של מכנה משותף נמוך, על מנת למכור יותר ומכניסים למוצרים שלהם בין השאר ריחות וצבעים מלאכותיים, מקציפים (דטרגנטים) כימיים ועוד. ובכך מוזילים את העלויות ונכנעים לתכתיבי התחרות אל מול המפעלים הגדולים. קל מאד להבחין שהמוצר שבידכם הוא מאה אחוז טבעי לפי העקרון של מה שסבתא שלי לא מבינה, כולם מבינים מה זה שמן זית, שמן קוקוס, חמאת קקאו ... בלי לחפש בגוגל . תקדישו מעט תשומת לב לקריאת תוויות של מוצרים ואם אין תווית לא לקנות .

לרוב אלו שמגיעים להתעניין במוצרים שלי כבר די ברור להם למה לא מוצר עם כימיקלים. ברור להם שסבון טבעי מיוצר מחומרים טבעיים איכותיים, שמנקה מבלי להפשיט את העור מההגנה הטבעית שלו. ברור להם למה סבון ב 30 ₪ ולא סבון כימיקלים שמוכרים בפארמים ב 5 ₪ אבל מה עם מפעלים שמייצרים מוצרי קוסמטיקה טבעיים בייצור המוני? שהמחירים שלהם הם איפושהו באמצע בין המוצר עם הכימיקלים לבין המוצר המאה אחוז טבעי בעבודת יד.

תזכרו את העוגה שמיוצרת במפעל, לעומת העוגה שנאפתה בבית תוך שימת דגש על חומרים איכותיים ועל הכנה באהבה . בהנחה שהמוצר שבידכם הוא אך ורק מאה אחוז טבעי, היוצרים בעבודת יד לרוב יבחרו במרכיבים איכותיים בכמות יפה, דבר שמפעל לא יכול להרשות לעצמו כי רוב התקציב מיועד לשיווק ומיצוב המוצר המופץ להמונים, לעובדים, לפרסום ועוד...

סביר להניח שאם מפעל ירצה לייצר נניח סבון המפ בייצור המוני במחיר זול. שמן המפ אמיתי הוא יקר מאד, איך זה מתאפשר אם כך? רוב הסיכוי שישימו כמות קטנה מאד של שמן המפ מזוקק ושמירב התקציב יופנה לשיווק ולמיצוב המוצר במקום להשתמש בדבר האמיתי שמיטיב עם העור והשיער שלנו שזה, שמן המפ אורגני בכבישה קרה בכמות יפה שבאמת יעניק לסבון את היכולת אולי לסייע בחלק מהמקרים בבעיות עור וקרקפת . אם שמים מעט ולא בכבישה קרה, לדעתי האישית, לא ניתן להתהדר בתכונות המועילות של אותו מרכיב שנמצא במוצר. גם כך צריך להזהר מאד בהבטחות בריאותיות ללקוחות, קל וחומר שמדובר במוצר שיוצר במפעל מחומרים בעיקר זולים בכמות זניחה במוצר.

הטכניקות שמשתמשים בהם בייצור בעבודת יד מאפשרות שמירה על איכות מוצרים טובה. ניקח למשל סבונים בשיטה החמה (החביבים עלי ביותר ושאני הייתי הראשונה בארץ למכור אותם, בגלל שהאמנתי בהם מאד) שניתן לייצר אך ורק בכמויות קטנות, לא ניתן לייצר במפעל סבונים בשיטה החמה, כלומר הכל אפשרי אבל אין לזה כדאיות כלכלית ולכן בפועל זה לא נעשה . מוזמנים להכנס לערוץ היו טיוב שלי ולראות הסבר תוך כדי הדגמה מה היתרון העצום לעור בסבונים העשויים בשיטה החמה, כמו למשל בסרטון הכנת סבון לבנדר ושיבולת שועל. או ניקח לדוגמה את השימוש בג'ל אלוורה, לרוב מפעל לא יוכל להרשות לעצמו באמת לגדל צמח אלוורה מהזן הנכון, לקטוף את העלים לבד ולייצר מהם ג'ל בכמות נדיבה להכניס בסבונים. על מנת להכין סבון אלוורה סביר שיקנו ג'ל מוכן מראש עם חומרי שימור חזקים היות והג'ל הקנוי יקר והמוצר, תזכרו, צריך להגיע במחיר שובה לב, ישימו גם מזה מעט, עם מיתוג ותיוג מבריק של סבון אלוורה תוך התהדרות בתכונות מרפא שונות . בעיקרון במפעל יעדיפו מינימום התעסקות בהכנה – הכנה זריזה ויציקה מהירה לתבניות ענק.

למי שעדיין לא ביקר/ה בערוץ היו טיוב שלי מזמינה אתכם להכנס אם זה מעניין אתכם לראות איך נעשים סבונים בעבודת יד באמת במנות קטנות ובלי עיגול פינות .


בנוסף יש את האספקט של הקיימות: הסטטיסטיקה מראה שכאשר תומכים בעסק קטן הכסף נשאר בקהילה, לעומת כסף שיוצא החוצה לתאגידי ענק . לתמוך בעסק קטן בתוך הקהילה זו תרומה בין השאר גם לאיכות הסביבה ולקיימות של הקהילה המפרנסת את עצמה. הסבונים בעבודת יד נוצרים לרוב בצורה מכבדת את הסביבה ואת בעלי החיים. תוך שימת דגש מיוחד על מחזור פסולת, שימוש בחומרים אקולוגיים, חומרי אריזה מתכלים ועוד... ושוב לכל אלו יש עלויות של כסף וזמן שעסק קטן יכול להרשות לעצמו כי מפרנס רק את בעלי העסק ואולי עוד כמה עובדים. לעומת מפעל אשר נחפז לייצר כמה שיותר מהר על מנת שאפשר יהיה למכור בזול כמה שיותר .


ולבסוף אזהרה לטבעונים, כמוני – הזהרו מחומרים מן החי בסבונים טבעיים, החל מחלב עיזים ונאקות, משי וחומרים אחרים שניתן למצוא בסבונים טבעיים המיוצרים בארץ וכלה בממש שומן מן החי שנמצא ברוב הסבונים הטבעיים והלא טבעיים המיוצרים בחו"ל . כמו כן שמן דקל ממש או חומרים שונים המופקים משמן דקל, נפוץ מאד בשימוש בסבונים היות והוא מעניק לסבון קושי ומרקם קרמי בזול, אבל הנזק של שמן דקל לבעלי חיים ולסביבה הוא עצום.


בסופו של דבר הבחירה היא בידיים שלנו באיזה עולם אנחנו רוצים לחיות וזה מתחיל בדברים הקטנים . כח ההשפעה שלנו הוא הרבה יותר גדול מכפי שנדמה לנו, אם נדע לבחור בתשומת לב היכן לשים את הכסף שלנו באהבה . זה דבר אחד לדבר על קיימות לעומת מבחן העשייה לבחור בסופו של דבר באפשרות הזולה יותר, רק כי זה זול, ללא תשומת לב להשלכות של הבחירה הזאת, שהיא בומרנג לחיים אותם אנחנו לא רוצים לחיות בסופו של דבר .




bottom of page